Thursday, April 11, 2013

Apa sudah jadi dengan "Couple Of The Year" nii....

Bakpo tak tau bila mata tak sir pejam, wajah2 rakan Jabatan Perhutanan yg menumpang dirumah ambo sewaku muda dulu, muncul satu persatu. Bermula dgn Zali, awal 2012 jumpa dengannya. "Jali. Durian kebun mu jadi ko" "Tak sah tanya Li kalu mu taksir gi" "ok sabtu ni aku gi" Hari sabtu aku cuba potong semua urusanku dan terus kerumah Jali. Aku bawa ayam, ikan aya dan ikan kembong. Tengahari mula makan. Bestnya ikan singgang dan ikan rebus goreng. Lepas zohor kami mula turun. Rozita isterinya berjalan bersama anaknya. Aku seiringan dengan Jali sambil berbual. Tiba-tiba aku terdengar "Aduh" oh Rozi rupanye. Dengan cepat Jali kearah Rozi. Rupanya Rozi tersepak dahan kayu kering. "Alah... kau ni Rozi, takkan kayu sebesar tu demo tak nampok.. mata letak mano gak" sambil membebel. Rozi diam. Teringat peristiwa 20 tahun dulu semasa Jali dan Rozi bercinta. Bila berjalan kekebun durian. Rozi tersepak tunggul cepat2 Si Jali menuju kearahnya.. Oi bahayanya tunggul ni.. Lalu mula mencincang lumat tunggul kayu tersebut.. Aku tersenyum sendiri. "Bakpo Li mu suko" "Takdok apa satu eh.. aku teringat cerita hindustan dibukit gini dio dok nyanyi dan nari..."ohhhh" Jali kebingungan.

Sorang lagi rakan yg paling top. Memang couplenya begitu tip-top namanya Rosman manakala buah hatinya Wati. Dulu, tiap malam bila aku buat-buat tidor, bergayutlah dia dgn telefon TM rumahku. Bil selalu memuncak tunjuk langit bila dia menumpang rumahku. Pernah aku curi dengar dalam sejam dia menggoreng, bila Wati nak letak telefon. "Ti..jangan letak lagi.. Abang tak puas lagi cakap dgn Ti.. Kalu esok abang mati" Bila aku mula bangun buat nak ketandas barulah dia mula letak telefon. Patutlah bil telefonku memuncak bila Man tumpang rumahku. Mula jumpa Man 2011. Pukul 5.30 petang ajak Man ke kopitiam di bandar Kota Bharu. Dalam sedap berbual certa masa muda, bunyi ringging. Man terus angkat. " ok..ok. Lepas ni...nanti balik ok..ok.OK duk makan dgn Seli ni..lepas ni lah ahh.." "Sapo tu Man" "Watilah takdok orang lain dah" "Bakpo tak royat aku kirim salam Man" "takpalah Li aku takut panjang pulok ceritanya" Aku mula senyum sendiri. Apa sudah jadi "Couple Of The Year" ni. Dulu kalau Wati nak letak telefon mesti kena marah.tak sayanglah...bencilah... Lo ni cari jalan jugak nak letak telefon secepat yg boleh. Meringkas karangan pulok dah. "OKlah Man suka hati kaulah Man". Takut bila aku sindir Wati pulak jadi mangsa. Pandai-pandailah engkau Man.


Dan yg terakhir awal tahun 2013, jumpa dengan Sudin dalam Pasar Siti Khadijah. " Din mu mari sorang ko" "Dak dengan isteri aku Nora" "mano dio" "tu dok pereh-pereh..tu lambat nak boleh ko sampai tu" "ohhh.." bila isteri dia Nora datang "Eh.. Li apo khoba" "Baik Alhamdulillah" "Nak beli laukkah" "Yalah kalu anak ramai gak keno beli sini dahlah... Baru untung sikit" Sudin dan Nora mula mintak diri. Dari jauh aku cuba tengok "Eh.. Kenapa dengan Sudin dgn Nora ni" Kalu Nora jalan laju Sudin tentu slow. Kalu Nora slow sudin pasti laju. Maka teringat masa dulu tiap malam rabu. Pasar malam di Machang dialah couple yg tak pernah tak berpegang tangan walau sekali. Tak kira walau beratus orang yg tengok. Dia tetap berpegang tangan. Bila mula tanya "Din bakpo gak mu dok pegang sokmo tangan pasar malam.. Tak malu ke" "ah..malu gapo. Kalu salah aku lepas tangan dia nya ada motor ke kereta lalu.. Tepuh dia, mampus aku terpaksa jawab ko ayah dia" "Dah ikutmu lah Din.. Aku takut keluarga dia malu jah dgn sikap mu tu... sbb dia tu alek org tino" "ah.. Bisa di atur pak" lalu pergi.. aku mula diam.


Itulah antara pengalamanku yg tak pernah tercapai hasrat untuk buat kajian. Kejutan budaya seringkali berlaku pada kebanyakkan orang lain dan juga kita sendiri. Buat yg mampu menerimanya hanya berdiam diri sahaja. Tapi yg mula merasa satu keanehan mula bertanya dan mempersoalkannya. "Ko ada hak lain nih". 


"Tidak sebenarnya pada pandangan ambo ianya lebih kepada sifat semulajadi seorang lelaki.. 
Kerana seorang lelaki yg ada hak lain akan berubah pada aspek hias diri; ketepatan masa, suka berahsia dan wang ringgit.... 
Wallahu A'llam

No comments: